یکشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۳ |۲۳ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 30, 2024
شهید بهشتی

حوزه/ بعضی‌ها پا روی هر حقی می گذارند تا به سنّار و میلیونشان برسند اما انسان‌هایی که درونشان یک مقدار وجدان هست، یک جایی می‌ایستند و می‌گویند این خلاف حق یعنی چه؟.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گزیده ای از سخنان متفکرین انقلاب اسلامی با عنوان «گفتمان ناب» تقدیم حضور علاقه مندان می شود که در این شماره، سخنان دکتر شهید بهشتی در مورد «ماکیاولیسم دینی و قدرت‌طلبی و جاه‌طلبی» منتشر خواهد شد:

«بعضی‌ها پا روی هر حقی می گذارند تا به سنّار و میلیونشان برسند اما انسان‌هایی که درونشان یک مقدار وجدان هست، یک جایی می‌ایستند و می‌گویند این خلاف حق یعنی چه؟ عقل حساب‌گر که در آن حق و ناحق پیدا نمی‌شود؟! جلوه برجسته عقل حساب‌گر، ماکیاولی است.

ماکیاولیسم درست اوج عقل حساب‌گر است. می‌گوید تو می‌توانی دین و مذهب و اخلاق و زن و فرزند و همه چیز را فدای خودخواهی‌های خودت بکنی. می‌توانی همه چیز را برای رسیدن به آن آرزوها و تمنیات وسیله قرار بدهی. زن باره و شهوت‌ران هستی؟ در این راه همه چیز را فدا کن؛ اشکالی ندارد.

در راه قدرت طلبی و جاه طلبی همه چیز را فدا کن! به مردم بگو دروغ بد است اما اگر خودت جایی باید دروغ بگویی تا به قدرت برسی و نگفتی، آدم احمقی هستی.

ماکیاولیسم این را می‌گوید که به مردم بگو ظلم بد است، آدم‌کشی بد است، اما اگر به جایی رسیدی که می‌بینی برای رسیدن به آن خواسته، تمنیات، قدرت، جاه، آرزو و ثروت هر چه هست و هر چه دلت می‌خواهد باید هزاران نفر را بی‌گناه و بی‌جهت از دم تیغ بگذرانی و به کشتن بدهی، چنین کن!...»

منبع: سید محمد حسینی بهشتی، شناخت عرفانی، پیشین، ص۱۸-۱۷.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha